vineri, 16 noiembrie 2012

Tehnologia de ieri

Mă gândeam așa, la tehnologia de ieri. Bine, un ieri metaforic. Din urmă cu 10 ani, să zicem.
Nu, nu m-a apucat nostalgia, pur și simplu asta cere proba cu numărul 21 din SuperBlog 2012. Să mă gândesc la electronicele de altădată.

Și mă gândesc cu plăcere. Pentru că nu poți să te gândești la trecut și să nu zâmbești. Să depănezi amintiri de când erai copil și aveai grijă de un animăluț virtual pus într-un breloc. Toată lumea a avut, cred, un Tamagotchi. Sau mă rog, cel puțin unul. Aveai grijă de el, apoi te plictiseai, îl puneai în sertar. Peste ceva vreme, făceai curățenie și iar dădeai de el. Și iar îl îngrijeai.


Sau cum să nu-mi amintesc de jocurile pe televizor. De Terminator. Cred că am schimbat vreo 3. Și am avut casete nenumărate. Pe care ulterior i le-am dat amicului Iuli. Aveam noi o afacere, eu îi dădeam o casetă, el îmi făcea o tema, dar nu mai știu exact la ce. Oricum, pe vremea aceea nu existau jocuri așa evoluate ca în ziua de azi, și consolele de marcă erau foarte scumpe. Dar având în vedere varietatea de jocuri care se găseau peste tot, pe celebrele casete galbene, nu te plictiseai. Cu toate că aveam și computer, tot aveam și un joc pe televizor. Lipsa Internetului făcea să nu existe chiar așa de multe jocuri pe calculator, iar cele pe care le aveam erau terminate. În afară de celebrul Prehistoric 2, pe care nici până azi nu am reușit să-l termin.

Îmi amintesc când am primit primul telefon mobil Nokia. De fapt, a fost primul telefon și atât. Am fost atât de încântat... i-am comandat un wallpaper monocrom pe care am plătit 1€, la o revistă. Cred că era Bravo, sau ceva de genul. Nu aveai multe lucruri de făcut cu acel telefon, era telefon și atât. Nu avea lanternă, nu avea Internet, nu avea nici măcar infraroșu pentru a putea juca Snake în rețea, cum se putea face pe telefoanele mai evoluate. Dar a fost foarte bun pentru început.

De televizoare nu o să zic nimic, pentru că la mine în casă, încă se folosesc și televizoare cu tub. Dacă își face treaba de ce să-l schimbi? Eu am luat un monitor LCD cu tv-tuner pentru că îl folosesc mai mult la laptop, mă uit foarte puțin la ce mint televiziunile.

Aparatele foto... pe vremuri... erau mai mari. Și mai grele. Și aveau film, nu puteai vedea poza până nu te duceai la developat cu toată opera. Primul aparat foto digital pe care l-am avut avea 3.1 MPx. Era un Fuji Finepix A120, dar oricum era un pas înainte față de cel tradițional. Puteai vedea pozele pe calculator. Un mare plus. Am card XD de 128 MB la el, dar pentru rezoluția lui era suficient. Și așa a fost scump la vremea lui. În 2010 m-am hotărât să-mi iau un Nikon că deja devenise ciudat să faci poze mai bune cu camera telefonului mobil decât cu aparatul foto din dotare. Inutil să zic de diferențele majore, începând la cele 130g și terminând cu rezoluții de 12MPx și memorii de 4GB.

Industria audio a fost de asemenea foarte dinamică, trecând de la discurile de vinil la benzi, care apoi au devenit casete, transformându-se în CD-uri, ca ulterior să fie convertite în MP3, să poată fi ascultate de lume  chiar și pe telefonul mobil. La urma urmei nici nu aveai cum să bagi ditamai discul în telefon, nu? Iar radio, chiar dacă ai pe telefon, nu prinzi oriunde.

Și aș face o referire și la tradiționalul sistem de iluminat. Nu voi vorbi de lămpile cu gaz pentru că nu aveau tehnologie. Dar de la becul incandescent s-a trecut apoi la becurile economice, apoi la cele cu halogen, pentru ca acum să avem tehnologie Xenon și LED.

Trebuie să recunosc că uitându-mă la trecut și realizând că habar nu aveam unde se va ajunge, observ că sunt foarte curios să văd ce ne rezervă viitorul. Și ca să fie spectaculos chiar trebuie să schimbe ceva, nu doar să integreze, cum se face acum....

Adică în urmă cu 10 ani erau computere cu procesoare mai slabe decât au telefoanele din ziua de azi. Și nu doar cu procesorul, cu totul. Deci practic acum există un diispozitiv mai bun de multe ori decât un computer din anii 90 și poate fi ținut în mână. Te face să te gândești, nu?

Cert e că tehnologia evoluează continuu și e foarte greu să ții pasul cu ea. Și costisitor. Dar dacă nu te grăbești poți lua peste câteva luni un produs care apare azi, la jumătate de preț. Super promoție.

Ție ce tehnologie trecută ți-a rămas în minte?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu