luni, 26 noiembrie 2012

Cinefil - Cloud Atlas

În primul rând aș dori să-i mulțumesc Laurei de la Cinemateca Trisk pentru invitația acordată. Vizionarea filmului Cloud Atlas m-a făcut să realizez anumite lucruri.

În primul rând am realizat că aș putea să fiu regizor. Scenariul acestui film pare complet neorganizat.
În al doilea rând am realizat că întotdeauna existe șanse să vezi un film care e mai prost decât cel pe care-l aveai tu ca etalon.

Să dezvoltăm.
Vineri, am câștigat la concurs 2 invitații pentru a merge la acest film de care eu nu auzisem nimic. De aceea, am mers. Singurul lucru pe care-l știam era că ține 3 ore. Au fost și filme bune care au ținut mai mult: Titanic, Pasărea Spin, etc.

Am fost surprins să văd că s-a umplut sala. Sala 6 de la Movieplex, cea mai mare în care am intrat din respectivul cinema. După primele 30 minute nu înțelesesem nimic. Vreo 3 persoane s-au ridicat și au părăsit sala. M-am gândit că poate până la final voi înțelege filmul. Nu a fost așa. Totuși, lumea a rămas în sală. Ori dormeau, ori se gândeau ca mine că vor înțelege, ori au stat din cauză că dăduseră banii, ori nu aveau ce face acasă.

Filmul, care are o notă mare pe IMDB e structurat pe 6 planuri temporale, iar acțiunea dintre planuri nu este conectată. Singura legătură între planuri este faptul că sunt amestecate secvențe din ele, într-un mod complet aleator. Există 3 actori cu renume care au câte 6 roluri diferite fiecare, apărând astfel în fiecare plan temporal ca un personaj distinct. Acțiunea există dar este foarte amestecată, iar tranziția între cele șase planuri se face atât de brusc și atât de aleator, încât există momente în care nu știi în ce an te afli.

Dacă vrei să mergi la acest film, fă un mic experiment înainte. Ia 6 cărți (e mai greu cu filme), scrie numele lor în random.org, apoi începi să citești câte o pagină din fiecare. Și schimbi în ordinea generată aleator de site. Apoi, după ce e complet primul tur, generezi altă ordine, și tot așa. Și citește câte 10 pagini și vezi ce ai înțeles. Cam așa e filmul.

Personal nu știu dacă a fost făcut intențioat așa sau pur și simplu regizorul se afla sub influența unor substanțe care afectau realitatea. E destul de greu să faci un film mai prost ca Burning Palms, dar acest om a reușit. Felicitări. Și a reușit să convingă trei actori cu renume să joace în acest amalgam de idei incoerente. Și mai durează și 3 ore. Ca să fie sigur că pleci de acolo plictisit sau nervos.

Îmi zicea Emil că ar exista și o carte. Ori cel care a scris cartea și-a bătut joc de cititori, ori avea o minte agitată și nu avea coerență în gândire, ori cel care a făcut filmul nu a înțeles cartea. Sau poate ambele.

Singura certitudine e că regret acel timp pierdut așa că vă recomand să nu faceți greșeala de a da bani pe Cloud Atlas. Apare în curând pe torrente și poți să îl închizi și ștergi după primele 10minute.