vineri, 13 ianuarie 2012

Statisticile si RATBul

          A trecut ceva vreme de când n-am mai scris. Și în general și de RATB.
       
          RATB (pt cine nu știe: Regia Autonomă de Transport București) s-a decis să se folosească de statistici pentru a optimiza traseele. Nimeni nu s-a gândit că statisticile sunt pur informative și nu se pot aplica în mod direct. De exemplu: 1 din 4 oameni este chinez - câți din prietenii voștri sunt chinezi? (această întrebare nu se adresează cetățenilor chinezi și nici cetățenilor "de la porțile Europei"(mda, în Colentina)). Sau alta, ca să mai încingem puțin spiritele, dacă tot e frig afară : Una din trei persoane au avut o relatie extraconjugala.. Acum e foarte simplu, dacă știi că nu ești tu, una din celelalte două persoane de lângă tine au avut o astfel de relație. Sau poate încă au, cine știe?

         În altă ordine de idei, pentru că am demostrat cât de folositoare sunt statisticile, să revenim la RATBul nostru cel de toate zilele (mai nou și nopțile). Odată cu implementarea cardului de transport (portofel electronic) cineva de acolo din RATB (unul nu foarte inteligent, după cum urmează să demonstrez) s-a gândit că se poate folosi de acele date furnizate de aparatele de taxat validat. Și a colectat el toate datele și s-a apucat să facă niște statistici. Cam câți călători sunt pe fiecare rută. Și așa, în funcție de aceste valori s-a făcut programul mijloacelor de transport. Dar, omul nostru nu a luat în calcul o variabilă MAJORĂ: persoanele cu abonament.
          Persoanele care au un abonament nu sunt obligate să se-ngrămădească până-n fund la taxatoare. Nu, ele pot urca liniștit și civilizat și se pot așeza direct pe scaune lângă persoanele care nu-și cumpără bilet. WOW, încă o categorie care nu apare pe statistici, dar să zicem că aceasta e normal să fie neglijată ¹ . Și cum majoritatea oamenilor care circulă zilnic își iau abonament, tocmai majoritatea călătorilor este neinclusă în statistici. Deci avem o statistică total eronată. E ca și cum am spune că din 4 oameni, toți sunt chinezi (neglijăm majoritatea). Vă simțiți chinezi?
           Eu nu, și tocmai din acest motiv și din cauză că trebuie să aștept perioade te timp destul de mari până vine autobuzul și pe strada mea m-am hotărât să vă arăt la ce inepție s-a ajuns. Autobuzul care circulă pe la mine prin cartier și care face legătura între Băneasa Shopping City (mall) și Piața Presei (o să-l numim genenric: 261 a ajuns să circule la intervale de 40-50 minute în cursul săptămânii și 90 minute în weekend. Și ca să nu ziceți că sunt eu nebun inventez acuzații nefondate la adresa mult iubitei regii (RATB) vă pun aici link-ul cu orarul, să vă convingeți. Menționez că EXISTĂ călători (eu fiind unul). Și, ca și cum nu era suficient de stupid că un autobuz circulă așa de rar, mai-marii RATBului au schimbat orele mașinilor de noapte la un interval de 30 minute (între 23-1 și 3-5). Deci sunt mai mulți călători noaptea decât ziua? Chiar în halul ăsta s-a ajuns?
           O să trimit un link către acest articol și RATBului, în speranța că vor remedia această anomalie și că vor respecta acel mesaj care rulează tot timpul în autobuze: Plata taxei de călătorie vă asigură dreptul la o călătorie civilizată (or someshit something like that).
           Și dacă acest articol tot va fi un fel de scrisoare deschisă, și tot mă leg de noțiunea de călătorie civilizată rog pe cineva de la RATB să-mi explice și mie de ce persoanelor de etnii minoritare (nu dau nume de etnii că nu sunt rasist) nu li se verifică titlurile de călătorie cu toate că urcă cu toată șatra în autobuz și ocupă jumătate din locuri. Am văzut acest lucru de cel puțin 3 ori. Controlorul verifică biletele celorlalți dar pe ei nu-i întreabă nimic. De ce e discriminarea aceasta?
          Când voi primi un răspuns te voi informa și pe tine, cititorul.


L.E. : Am și dovada că am informat și RATB:




 ¹- Se ajunsese la un momentdat la o situație amuzantă la CFR în care, pe o rută, toți călătorii circulau cu nașul, iar superiiorii au constatat că nu se vând bilete pe acea rută, deci nu e o rută rentabilă și vroiau să scoată trenul.
Surse: 1 2 3

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu